Gazeteciler, kendilerini tanıtmak veya erişimin kısıtlandığı mekânlara haber yapmak amacıyla girebilmek için mesleki bir kimlik belgesine ihtiyaç duyuyor. Uluslararası Basın Kartı (IPC) 1927’den beri 130’dan fazla ülkede bu ihtiyacı karşılıyor.
IPC, gazetecilik ilkelerine ve medya etiğine uygun biçimde profesyonel olarak habercilik yapanlara, Uluslararası Gazeteciler Federasyonu’na (IFJ) üye meslek örgütlerinin değerlendirmesiyle veriliyor. Federasyona sadece kurumlar üye olabildiği için bu kart bireysel olarak “IFJ üyeliği” anlamına gelmiyor.
1- IPC başvurusunu nasıl yapabilirim?
İlk adım olarak lütfen bu sayfada verilen bilgileri dikkatle okuyunuz. Gerekli şartları sağladığınızı düşünüyorsanız bu sayfada yer alan “başvuru formu için tıklayınız.” Açılan sayfada istenen bilgileri eksiksiz doldurmanız gerekiyor. Formu doldururken özellikle kartın gönderilmesini istediğiniz adresin eksiksiz olmasına ve karta basılmasını istediğiniz fotoğrafın beyaz fonlu vesikalık olmasına dikkat ediniz.
2- Başvuru formunu doldurdum ve gönderdim. Ancak e-posta ya da telefonuma bildirim gelmedi. Ne yapmam gerekiyor?
Formu eksiksiz doldurduktan ve “gönder” seçeneğini tıkladıktan sonra açılan sayfada “yanıtınız kaydedildi” uyarısını göreceksiniz. Bu uyarı, başvurunuzun sorunsuz şekilde Sendikamıza ulaştığı anlamına geliyor. Size bunun dışında bir ön bildirim yapılmıyor.
3- Başvuru yaptıktan sonra süreç nasıl işliyor?
Türkiye Gazeteciler Sendikası (TGS) bünyesinde IPC Değerlendirme Kurulu bulunuyor. Bu Kurul, sizlerden gelen başvuruları her ayın son haftasında yapılan değerlendirme toplantısında gündeme alıyor. Toplantı sonrasında tüm başvuru sahiplerine e-posta yoluyla bildirim yapılıyor.
4- IPC kartımı ne zaman alabilirim?
Başvurunuz olumlu sonuçlandıysa, kart ücretini TGS hesabına yatırmanızı takip eden hafta içinde IPC kartınız belirttiğiniz adrese postalanıyor.
5- Kart ücretini ne zaman yatıracağım?
Kart ücreti, başvuru sırasında değil, başvurunuz kabul edildikten sonra sizden talep ediliyor. Başvurunuzun kabul edildiğine dair e-posta yoluyla bildirim aldığınız takdirde aynı e-posta içinde kart ücretinin ödeneceği banka hesap numarası da sizlerle paylaşılıyor.
6- Kartın geçerlilik süresi ne kadar?
IPC geçerlilik süresi 2 yıldır. Bu sürenin sonunda yeniden IPC başvurusu yapmanız gerekiyor. Kart yenileme işlemi için ilk kez kart alıyormuş gibi başvuru formu eksiksiz doldurulur.
7- Kart ücreti ne kadar?
Toplu iş sözleşmesi olan iş yerlerinde çalışan üyeler 35 Euro karşılığı TL, diğer başvuru sahipleri ise 45 Euro karşılığı TL yatırarak kartlarını temin ediyor. TL karşılık olarak, kart ücretini yatırdığınız tarihteki kur dikkate alınıyor.
8- Kart ücretini yatırdım. Kartı nasıl alacağım?
Sizinle paylaşılan banka hesap numarasına kart ücretini yatırdıktan sonra Sendikadan gelen e-postaya, dekontunuzu da ekleyerek yanıt vermeniz gerekiyor. Ardından kartınız verdiğiniz adrese postalanıyor.
9- Kimlerin mesleki portfolyo ve referans mektubu sunması gerekmiyor?
Gazetecilik faaliyeti yürüten TGS üyelerinin mesleki portfolyo ve referans mektubu sunması gerekmiyor. Diğer başvuru sahiplerinin ise bu belgeleri sunması gerekiyor.
10- Serbest gazeteciler de IPC başvurusu yapabilir mi?
Bir medya kuruluşunda kadrolu olarak çalışanların yanı sıra, serbest gazeteciler de IPC başvurusunda bulunabilir.
11- Nasıl TGS üyesi olabilirim?
TGS üyesi olmak için bir medya şirketinde sigortalı olarak -5953 sayılı Basın İş Kanunu’na tâbi veya değil- çalışmanız ve e-devlet’ten sendika üyelik işlemlerini tamamlamanız gerekiyor.
12- Bu bilgilerin dışında IPC hakkında sorum var. Nasıl iletişim kurabilirim?
IPC başvuru süreci ile ilgili merak ettiğiniz başka sorular varsa, bunları tgs@tgs.org.tr e-posta adresi üzerinden bizimle paylaşabilirsiniz.
Doldurulacak forma eklenmesi gereken belgeler şöyle:
RESMİ KİMLİK BELGESİ: Nüfus cüzdanı, kimlik kartı, sürücü belgesi veya pasaportun kimlik bilgilerini içeren sayfasının fotoğrafı.
YERLEŞİM YERİ (İKAMETGÂH) BELGESİ: Türkiye’de ikâmet etmek başvuru kriterlerinden biridir. Türkiye’de ikâmet etmeyen gazetecilerin, ikâmet ettikleri ülkede IFJ tarafından yetkilendirilen gazetecilik örgütlerine IPC kartı için başvuru yapması gerekiyor.
EN AZ 1 ADET REFERANS MEKTUBU: TGS üyesi olmayan kadrolu veya serbest gazetecilerin, eserlerini yayımladığı kuruluşların antetli kâğıtlarına yazılmış, bu kuruluşun editörünün veya yöneticisinin imzasını taşıyan, başvurucuyla ne kadar süre boyunca, kaç haberde çalıştıklarını da belirten bir mektup.
Referans mektubunda dikkat edilmesi gereken başlıca hususlar şunlardır:
- Kurumun isminin, logosunun ve açık adresinin yer aldığı bir anketli kâğıda yazılmalıdır.
- Mektubun sonunda, referansı veren kurumun kaşesi, imzası ve tarih bulunmalıdır.
- Referans mektubunu veren kurumun temsilcisi, başvuruyu yapan gazetecinin kurum için yürüttüğü habercilik faaliyetlerini açıkça belirtmelidir.
MESLEKİ PORTFOLYO: Başvurucunun, aşağıdaki faaliyet kriterlerini de karşılayan gazetecilik eserleri seçkisi (Eserlerin çevrim içi bağlantıları veya diğer içerikler -televizyonda yayımlanmışsa haber bülteninin videosu vb.)
- Başvurucunun, son 2 yıl içinde en az 10 haberinin (gazetecinin imzasıyla yayımlanan özel haberler/içerikler olması gerekmektedir) bir medya kuruluşunda yayımlanmış olması gerekmektedir.
- Yukarıdaki kriteri karşılamayan başvurucuların, son 20 yıl içinde en az 6 yıl boyunca kesintisiz olarak profesyonel gazetecilik faaliyeti yürüttüğünü belgelendirmesi gerekmektedir. Örneğin muhabirlik dışındaki görev alanlarında (editörlük, kameramanlık vb.) çalışan ve imzası haberlerde yer almayan gazetecilerin bu durumu, referans mektubunda tespit edilmelidir.
- İster metinsel ister görsel-işitsel içerikler olsun, her mecra ve biçimde nitelikli gazetecilik eseri, mesleki portfolyo olarak başvuru dosyasına eklenebilir. Örnek: Haber metinlerini içeren web bağlantıları, ses dosyaları, taranmış gazete sayfaları, görüntülü gazetecilik eserlerinin bulunduğu YouTube veya Vimeo bağlantıları vb.
Başvuru formu için tıklayınız